maanantai 18. kesäkuuta 2007

Toisenlainen todellisuus


"Täällä pohjantähden alla" oli kirja joka aikanaan toi esiin toisenlaista todellisuutta. Toisenlaista todellisuutta on sekin kun "Tuntematon sotilas" voidaan tänä päivänä nähdä myös sotaa romantisoivana romaanina. Mikä on minun todellisuuteni? Sekö joka perustuu omiin kokemuksiini ja tunteisiini vai kykenenkö näkemään sen ulkopuolelle toiseuden todellisuuksiin.

Usein kun tutkin jotain asiaa tarkemmin, löydän vahvoja perusteita ajatella toisin kuin itse ajattelen. Voi jopa käydä niin, että oma vahva kokemukseni, syvälle sisimpääni painunut oppimani tapa kokea, löytää toisenlaisen todellisuuden jossa monien kokemus on vastaansanomattomasti oikeammassa kuin omani. Ei minun tarvitse silti luopua omastani. Päin vastoin. Se on edelleen hyväksyttävä osa historiaani. Kuitenkaan se ei saa estää minua ymmärtämästä toisten kokemaa yhtä oikeaksi kuin omaani.

Kun mietin yhteiskunnallisia asioita, on minun syytä kuitenkin laittaa monien kokemukset omieni edelle. On syytä miettiä kuinka samanaikaisesti olen sekä osana ihmiskunnan suurta enemmistöä ja kuitenkin aina myös osana vähemmistöä, -joissain asioissa ehkä jopa ainoana.

Ei kommentteja: